Fiatal utca - Ahol a jővőd találod!

Amit eddig nem tudtál a munkahelyi pletykáról

A közösségek életének szerves részét képezi a pletyka. Magánéletünk mellett nem kivétel ez alól a munkahelyünk sem, ezért fontos tisztában lennünk a jelenség sajátosságaival. Vajon miért pletykálunk? Kik azok a POG-ok? És azt tudtátok, hogy a pletykának lehetnek előnyei is és létezik pozitív formája is? Hogyan előzzünk meg a pletyka negatív hatásait? Ha többet szeretnél tudni a munkahelyi pletykáról, akkor jó helyen jársz!

 

A pletyka a szervezetekben az informális kommunikációs rendszer részét képezi. Elfogadottságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy vannak kifejezetten „pletykálós” területek. Ilyenek a közösségi terek, pl. az ebédlő vagy a kávéautomata környéke. A szakirodalom POG-nak, vagyis Professional Office Gossiper-nek (Profi Irodai Pletykáló) nevezi azokat a személyeket, akik ennek a műfajnak a mestereiként, a pletykahálózatok központi szereplői és működtetői. Ha saját munkahelyünkre gondolunk, bizonyára mi is tudunk mondani egy olyan személyt, aki minden “történetet” ismer és környezetében el is terjeszti annak izgalmas részleteit. Szvetelszky Zsuzsanna szociálpszichológus és pletykakutató szerint a pletykálónak még a testtartása is más. A normál beszélgetéssel vagy munkavégzéssel ellentétben pletykálás közben a résztvevők közelebb hajolnak egymáshoz és előre is dőlnek. Azok, akik megfelelően alkalmazzák a pletykát, a csoport befolyásos tagjaivá válhatnak.

 Bár a pletyka megszokott jelenség, annak terjesztéséhez és fogadásához gyakran mélyen ülő és ambivalens érzések kapcsolódnak. Ez annak köszönhető, hogy a szó hallatán először annak rosszindulatból fakadó eredetére vagy destruktív következményeire gondolunk. A státusz és a hatalomszerzés egyik közismert eszköze a pletyka, mivel segítségével magunkat jobb, míg másokat rosszabb színben tűntethetünk fel. A negatív pletyka növeli a bizalmatlanságot és erősíti a hatalmi különbségeket, ezáltal pedig csökkenti a munkamorált és aláássa a produktivitást.

Bár a munkahelyi pletykának számos kártékony következménye lehet mind az ott dolgozókra, mind a szervezet egészére nézve; fontos tudni, hogy megfelelő keretek között ugyanennyi kedvező hatást tapasztalhatunk. A pletykálás feszültség- és szorongáscsökkentő, illetve egyben szórakoztató tevékenység is. Nem véletlen, hogy a pletykák alapját többnyire olyan témák képezik, melyek mindenkit foglalkoztatnak. Ilyenek a pénz, hatalom és befolyás, a szerelem és a kompetencia. A pletykák népszerűsége annak is köszönhető, hogy a társas kapcsolódás és információáramlás egyik leggyorsabb módja. Fontos szerepe van a csoportképződésben és szabályozásban a csoportnormák közvetítése és a kohézió erősítése által.

Láthatjuk, hogy a pletykának kiemelkedő szerepe van a szervezeti életben, ezért vezetőként döntő fontosságú lehet a munkahelyi informális kommunikációs hálózatok ismerete. Mindamellett, hogy ezeken a hálózatokon keresztül gyorsabb információáramlást érhetünk el, azok a vezetők, akik pletykahálózaton belül vannak lényegesen nagyobb hatalommal és kontrollal rendelkeznek hálózaton kívül eső társaikhoz képest. A hatékony szervezeti működés eléréséhez fontos tisztázni a pletyka fogalmát és ismertetni annak negatív következményeit. Amennyiben az anti-pletyka politika a szervezeti kultúra részét képezi, a negatív hatások megelőzhetők. A pletykamentes környezet kialakítását segítheti a vezetők példamutatása is, illetve az átlátható vállalatvezetés és a nyílt kommunikáció.

 

Buta Kinga

 

Ha nem akarsz lemaradni…

kövess minket Facebookon: https://hu-hu.facebook.com/FiatalUtca/

és Instagramon is: http://www.instagram.com/fiatal_utca

 

A cikkhez felhasznált irodalom:

https://www.profession.hu/cikk/20150428/mire-jo-a-munkahelyi-pletyka/5371

https://hvg.hu/karrier/20110722_munkahely_pletyka_karrier

https://mindsetpszichologia.hu/2017/06/25/a-pletyka-mint-szocialis-keszseg/

https://www.hrportal.hu/hr/erteket-teremt-vagy-mergez-a-munkahelyi-pletyka-20161121.html

De Gouveia, C. M., Van Vuuren, L. J., & Crafford, A. (2005). Towards a typology of gossip in the workplace. SA Journal of Human Resource Management, 3(2), 56-68.

Grosser, T. J., Lopez-Kidwell, V., & Labianca, G. (2010). A social network analysis of positive and negative gossip in organizational life. Group & Organization Management, 35(2), 177-212.

Michelson, G., & Mouly, V. S. (2002). ‘You Didn't Hear it From Us But…’: Towards an Understanding of Rumour and Gossip in Organisations. Australian Journal of Management, 27(1_suppl), 57-65.pletyka prezi: Cm De Gouveia,Lj Van Vuuren,A Crafford (2005). Towards a typology of gossip in the workplace, SA