Fiatal utca - Ahol a jővőd találod!

A munkahelyi humort komolyabban kéne venni!

A humor gyakori és kedvelt összetevője a kommunikációnak és kiemelet szerepet játszik interperszonális kapcsolatokban. Ennek ellenére, ha a munkahelyünkre gondolunk, nem a humor az első dolog, ami eszünkbe jut, hanem a felelősség, a komolyság, szigorú szabályok és koncentráció. Ezzel szemben a kutatások azt mutatják, hogy szervezeti humor számos pozitív hatással bír és hatalmas versenyelőnyt jelenthet a cégek számra. Nem viccelünk, a humort komolyabban kéne venni! Mutatjuk, hogy miért!

 

Miért fontos a munkahelyi humor?

Napjaink munkavállalóinak, különösen a fiatalabb korosztály számára elengedhetetlen szempont, hogy a munka élvezetes legyen. Az olyan vállalatok, mint a Google vagy a Microsoft campus környezete kiváló bizonyítékok arra, hogy szórakoztató munkahelyekre szükség van. Ellenkező esetben jelentősen megnő annak a valószínűsége, hogy az alkalmazottak elhagyják a céget, mert azt unalmasnak találják.

Tény, hogy embereket szociálisan vonzóbbnak tartjuk a humorosságuk függvényében, és jó humorérzék előre mozdítja a pozitív személyközi kapcsolatok kialakulását. Ezeknek tudatában egyértelmű, hogy a humor számos pozitív hatást gyakorolhat mind az egyénre, mind a szervezetre, ami a kommunikáció hatékonyságának növelése által valósul meg. Lássuk hogyan!

Melyek a humor pozitív hatásai?

A humor növeli az üzenet meggyőző erejét és lehetőséget teremt arra, hogy érdekesebbé tegye azt, ezáltal növeli a hallgatóság figyelmét, így kevesebb félreértést és szabad információáramlást eredményez. Emeli a csoportközi kommunikáció minőségét és mennyiségét, ami által javítja a teljesítményt. A humor növeli a csoportkohéziót (belsős poénok, közös mókás történetek a múltból) és a csoport kultúrájának is alapjául is szolgálhat a csoportnormák szabályozása által. Például nem megfelelő viselkedés állhat egy ártalmatlan vicc fókuszában, ami jelzi, hogy az adott viselkedés helytelen. A humor egy olyan tényező, amely egy közös értelmezést ad egy adott szituációnak azáltal, hogy kihangsúlyozza a csoporton belüli azonosságokat és a csoporttagok egyenlőségét. Például elmondani egy szórakoztató történetet a szervezet vezetőjéről egy közös, azonos nézethez vezet a vezetőről. Ráadásul, ha éppen a vezető mesél el egy hasonlóan vicces történetet magáról azt sugallja a beosztottjainak, hogy mindannyian emberek és mindenki hibázik néha. Sokszor segít, ha valaki képes önmagán is nevetni, ugyanis ez elfogadhatóbbá teszi számára a hibáit. Ezek alapján a humor csökkenti a státuszbeli különbségeket és képes dönteni azokat a hatalmi struktúrákat, amik szimbolikusan elkülönítik az managementet és az alkalmazottakat, így közelebbi kapcsolatot alakít ki a vezetők és beosztottjaik közt. A csoportösszetartást egyértelműen növeli az is, ha néha viccet csinálunk a versenytársainkból.

Az egyénre gyakorolt hatásait tekintve a humor növeli a fizikai és pszichológiai energiát, ami olyan munkavállalókat eredményez, akik több erőfeszítést tesznek a kihívást jelentő feladatok ellátása során. Ezen felül a humor egy kreatív módja a stressz csökkentésének, mivel a nevetés csökkenti az izomfeszülést, levezeti a dühöt. Elviccelni egy stresszes szituációt segít eloszlatni félelmeinket a helyzettel kapcsolatban, illetve helyzet újra keretezése által a nagyobb kontroll érzetét kelti. A humor azon túl, hogy segíti a megküzdést, egy konstruktív módja lehet a kritika megfogalmazásának is.

Vezetőként kiemelkedően fontos felismerni a humor erejét, hiszen ez egy olyan eszközt jelent a management számára, melynek segítségével hatékonyabban és tudatosabban formálható mind a csoport, mind a szervezeti stratégia. A kreatív, kockázatvállaló gondolkodás és a pozitív légkör melegágyát biztosítják azok a szervezetek, melyek kultúrájának szerves részét képezi a humor.

Mire érdemes figyelni?

Ezen a ponton szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy számos pozitív hatása ellenére, a humor egy „kétélű kard", mert ami egy ember számára vicces, az nem feltétlenül vicces a másik ember számára. Néhány vicc támadásnak is tekinthető. A rosszul alkalmazott humor feszültséghez, alacsony elkötelezettséghez, motiválatlansághoz és merev munkahelyi légkörhöz vezethet. Az efféle humor általában célba vesz egy harmadik felet mint a nevetség tárgyát, és a rosszindulat manifesztációjaként is értelmezhetik. Tehát fontos tisztában lennünk azzal, hogy a humornak is több válfaja létezhet és hatékonysága több tényező függvénye. Ilyenek a csoport etnikai és nemi összetétele, valamint a múltbéli interakciók vagy egyéb belső és külső körülmények. A sikeres humor érdekében ismernünk kell a közönséget és a helyzet sajátosságait. Például a humor túlzott használata elterelheti a dolgozók figyelmét a munkáról és csökkenhet a hatékonyság, illetve a teljesítmény, továbbá egyes helyzetekben meglehetősen zavarba ejtő, szakszerűtlen lehet a humor használata. A humor megfelelő használatának elsajátítására és a negatív hatások kiküszöbölésére megoldást jelenthet a munkahelyi humorra építő tréningek alkalmazása.

 

Buta Kinga

Kövess minket Facebookon: https://www.facebook.com/FiatalUtca/

És Instagramon is: https://www.instagram.com/fiatal_utca/

 

A cikkhez felhasznált irodalom

Reynolds, I. (2001). Is Humor An Effective Motivational Tool In The Workplace?

Romero, E. J., & Cruthirds, K. W. (2006). The use of humor in the workplace. Academy of Management Perspectives, 20(2), 58-69.

Romero, E., & Pescosolido, A. (2008). Humor and group effectiveness. Human Relations, 61(3), 395-418.