Fiatal utca - Ahol a jővőd találod!

Egyetemistaként is lehet már énmárkám? Igen, és meg is mutatjuk, hogyan!

Manapság rengetegszer halljuk azt, hogy mennyire fontos, hogy legyen énmárkánk, mert ez a siker egyik elengedhetetlen kulcsa. Ha eddig azt gondoltad, hogy egyetemistaként neked biztos nem lehet énmárkád, akkor tévedtél. És most megmutatjuk, hogyan tudsz minél korábban énmárkát építeni. :)

Egyáltalán mi az az énmárka?

Az énmárka egyfajta ígéret azzal kapcsolatban, hogy mit várhatnak tőled mások.

Ahogy a PricewaterhouseCoopers megfogalmazta: 

„Röviden, ez a hírneved. Minden másokkal folytatott interakcióddal lehetőséged van egy emlékezetes élményt nyújtani, megmutatva nekik, hogy mit várhatnak tőled. Ha következetesen ilyen élményeket nyújtasz másoknak, erős hírnevet építesz. A márkád tiszta és következetes bemutatása egy széles hallgatóságnak segíthet ajtókat nyitni új lehetőségekre. A márkád a névjegyeddé válik – egy különleges ígérete az értékeknek.”

És akkor nézzük, hogy mit tehetsz annak érdekében egyetemistaként, hogy erős énmárkát építs!

Légy egyedi!

Az egyik legfontosabb feladat az énmárkád kialakításakor, amit szem előtt kell tartanod, hogy légy egyedi. Ez fog megkülönböztetni másoktól, és ezzel tudsz majd kiemelkedni a szakterületeden. De tudnod kell, hogy az, hogy egyedi vagy, nem jelenti, hogy magadra kell erőltetned valamilyen szerepet! Légy önazonos és hiteles! Ne akarj másnak tűnni, mint aki vagy.

Tudd ki vagy, és ezt fejezd is ki!

Fogalmazd meg magadban, hogy ki is vagy te, mik a céljaid, mi az, ami hajt előre nap, mint nap, illetve, hogy milyen tapasztalatokkal rendelkezel. Akárhány új eseményen jelensz meg, vagy új emberekkel ismerkedsz meg, újra és újra el kell mondanod magadról egy bemutatkozást, amely dióhéjban összefoglalja a másiknak, hogy ki is vagy te, és mindemellett felkelti mások kíváncsiságát. Ezt a rövid bemutatkozást elevator pitch-nek nevezik, amelyről a későbbiekben írni fogunk még nektek egy külön cikket, úgyhogy maradjatok résen! smiley

Légy jelen online!

Add meg a lehetőséget jövendő ügyfeleknek vagy munkáltatóknak, hogy rád találjanak online, és kedvet kapjanak a közös munkához. Az énmárkaépítés egyik kedvelt eszköze a blogírás, ahol megoszthatod a szaktudásodat (tehát semmiképp sem tartoznak ide a személyes napló jellegű blogok). De ide sorolható még az is, ha tudatosan építed a social media profiljaidat és oldalaidat.

Azokról a bizonyos részeg, bulizós fotókról Facebookon…

Nos, azoknak menniük kell. A munkáltatóknak manapság bevett módszere, hogy feltérképezik a jövendő munkavállalóik online identitását. Ha nem szeretnéd, hogy a leendő főnököd vagy kliensed lásson néhány képeket rólad, vagy elolvasson bizonyos posztokat tőled, akkor azokat azonnal töröld.

E-mailezz úgy, mint egy profi!

Ahhoz, hogy komolyan vegyenek, az első szabály, amit be kell tartanod, hogy az email címed lehetőleg a neved legyen. Ki venne komolyan egy ’kiscica18’ vagy ’szandikah’, esetleg ’petikevagyok’ kezdetű email címet? Ezek után cseréld le az e-mail fiókhoz beállított képedet is egy professzionálisra, és az aláírásod részeként linkeld be a szakmai blogodat, vagy LinkedIn profilodat. Ha pedig e-mailt váltasz valakivel, a helyesírásodra minden esetben kiemelten ügyelj, illetve arra is, hogy a megfelelő hangnemben kommunikálj.

Legyen nálad névjegykártya!

A névjegykártya-csere a legprofesszionálisabb módja az elérhetőségek megadásának. Nem kell, hogy legyen munkád ahhoz, hogy névjegyed lehessen! Elég, ha a neved, telefonszámod és az email címed rajta van a kártyádon.

Légy felkészült minden esetben!

Ne csak az állásinterjúk előtt “csináld meg a házidat”. Készülj fel minden egyes networking eseményre, és lehetőleg kövesd a szakterületed friss híreit (például, hogy azonnal el tudd kápráztatni a naprakész információiddal és témáiddal egy új ismerőst, aki akár gyümölcsöző kapcsolatot is jelenthet számodra).

Öltözz úgy, mintha már sikeres lennél!

Lehet, hogy rendkívül felkészült vagy szakmailag, de ha a külsőddel nem ezt sugárzod, akkor nem sok esély van arra, hogy komolyan is vesznek -vagy, hogy egyáltalán lesz lehetőséged megmutatni a tudásodat.

Minden esetben hozd ki magadból a maximumot!

Az énmárka nem csak a külsőségekről és az online megjelenésről szól, hanem arról is, hogy milyen munkát is végzel - még akkor is, ha épp utálod azt. Lehet, hogy nem álmaid munkahelyén dolgozol, de lehet, hogy épp a kiemelkedő teljesítményed lesz az, ami miatt felfigyelnek rád.

Frissíts rendszeresen!

És végül, de nem utolsó sorban, frissítsd rendszeresen az énmárkádat, amely változzon veled együtt, ahogy fejlődsz te is.

Szőnyi Fanni Zsófia

Kövess minket Facebookon: https://www.facebook.com/FiatalUtca/

És Instagramon is: https://www.instagram.com/fiatal_utca/

A cikkhez felhasznált irodalom:

  • PricewaterhouseCoopers: Personal brand workbook
  • PricewaterhouseCoopers: Personal brand week ebook