Fiatal utca - Ahol a jővőd találod!

A hatásos bemutatkozás – és annak eszközei

Képzeld el, hogy belépsz egy liftbe egy belvárosi irodaépületben. Amint becsukódik az ajtó, a melletted álló személy a következővel fordul oda hozzád: „Üdvözlöm. Én vagyok az a személy, aki kiválasztja az új munkatársakat az Ön álom munkahelyén. Meséljen magáról!”  Ebben a szituációban te be tudnál mutatkozni kevesebb, mint 1 perc alatt úgy, hogy a felvételiztető behívjon egy állásinterjúra? Ha nem, vagy csak fejleszteni szeretnéd a technikádat, akkor olvasd el a cikkünket, ahol megkaphatod a megfelelő eszközöket egy hatásos bemutatkozáshoz!

Milyen egy erős bemutatkozás?

Manapság rendkívül fontos, hogy megfelelően tudjunk kapcsolatokat építeni (networkingelni), emiatt sok eseményen kell megjelennünk, ahol egy jól kidolgozott, rövid és tömör, de mégis figyelemfelkeltő bemutatkozással kell indítanunk, ha azt akarjuk, hogy megjegyezzék a nevünket vagy egyáltalán érdeklődjenek irántunk. A PwC írta le a következő példát:

„Képzeld el, hogy belépsz egy liftbe egy belvárosi irodaépületben. Amint becsukódik az ajtó, a melletted álló személy a következővel fordul oda hozzád: „Üdvözlöm. Én vagyok az a személy, aki kiválasztja az új munkatársakat az Ön álom munkahelyén. Meséljen magáról!”

Az előbb leírt szituációban te be tudnál mutatkozni kevesebb, mint 1 perc alatt úgy, hogy a felvételiztető behívjon egy állásinterjúra? Az ilyen rövid, de mégis nagyon hatásos bemutatkozást nevezzük elevator pitch-nek. Ennek során választ kell adnod arra a kérdésre, hogy ki is vagy és hogy miért is vagy különleges, amivel felkeltheted a másik kíváncsiságát irántad. Nem is olyan egyszerű feladat, igaz? De nézzük, hogy hogyan tudod megalkotni a saját elevator pitchedet!

Alkosd meg a sajátodat!

A jó bemutatkozásnak a következő kérdésekre kell választ adnia:

  • Ki vagy te?
  • Mivel foglalkozol?
  • Miért pont azzal?
  • Miért vagy különleges a területeden/ Mivel emelkedsz ki?
  • Mivel lehetsz a másik hasznára?
     

Mindezeket a kérdéseket maximum fél percben kell megválaszolnod, olyan nyelven, ami a másik számára is érthető (tehát kerüld a szakzsargont, és lehetőleg az angol kifejezéseket is). Tartsd észben, a kérdésekre adott válaszodat helyzetről-helyzetre és a beszélgetőpartneredre kell szabnod. Például, ha egy eseményen te vagy az egyedüli jogász, akkor ez különlegessé tesz téged, de ha egy jogásztalálkozón kell bemutatkoznod, akkor mással kell kiemelkedned (például azzal, hogy XY szakterületre szakosodtál). Mindehhez nagyon jól kell ismerned magad, az indokaidat (pl.: miért pont ezt a szakmát választottad?) és az erősségeidet.

Ami még hatásossá tesz egy bemutatkozást az az, ha azt látható lelkesedéssel és szenvedéllyel adják elő. Ehhez azonban önazonosnak kell lennie, nem szabad valamit azért mondanod, mert jól hangzik, miközben valójában nem igaz rád. Illetve jól begyakoroltnak kell lennie, hogy természetesnek hangozzon.

Néhány segítő kérdés

A PwC összeszedett egy listát azokról a kérdésekről, amelyek segíthetnek számodra a bemutatkozásod megírásához:

  • Mik azok az előző munkák (akár részmunkaidős állások, gyakornoki munkák vagy önkéntes pozíciók), amelyek releváns tapasztalatot adtak számodra ahhoz, amit most csinálsz/akarsz csinálni? Ha nincs ilyen, akkor gondold át, hogy milyen iskolai tapasztalatokat szereztél, amelyek ide vághatnak?
  • Mik a legnagyobb erősségeid? Miben vagy a legjobb?
  • Miért érdeklődsz szenvedélyesen?
  • Milyen típusú munka érdekelne? Milyen cégek iránt érdeklődsz?
  • Mi az a probléma, amire megoldást kínálsz?
  • Tudsz mondani esetleg egy párhuzamot arra, amit végzel? (pl.: „Amit csinálok olyan, mint…”)
  • Mi tesz téged különlegessé a többiek között? Miben emelkedsz ki? Mi tesz téged megjegyezhetővé?
     

Nézzünk egy példát az elevator pitchre!

A következő példa egy egyetemista, munkát kereső személy bemutatkozása, aki épp egy állásinterjún mutatkozik be:

„A nevem Barna Sándor, és utolsó éves hallgató vagyok az XY Egyetemen. Az olvasás iránti szeretetem és az, hogy szenvedélyesen szeretek fiatalokkal dolgozni inspirált arra, hogy hátrányos helyzetű tanulókat oktassak, mialatt megszerzem az egyetemen a diplomámat. Elkötelezett vagyok az iránt, hogy segítsek mások műveltségének fejlesztésében, ami által segíthetek ajtókat nyitni egy jobb életre.

Gyakorlás teszi a mestert

Miután megírtad az általános elevator pitch-edet, jöhet a gyakorlás. Segíthet, ha felveszed magad videóra, hogy megnézd, hogyan is hangzik valójában a bemutatkozásod, és van-e esetleg valami, amit javítani kell (pl. ha sokat őőő-zöl, vagy valami nem érthető benne). Ha a begyakorláson már túl vagy, és természetes módon tudod magad bemutatni, akkor tesztelheted az ismerősökön vagy a családon – ők mit szólnak hozzá? Minden logikus benne? Milyen hatást érsz el vele? stb.

Nem csak a szavak számítanak

Bár lehet, hogy van egy nagyon jól összerakott, hatásos bemutatkozásod, azonban nem fogod a várt hatást elérni, ha mindez nem tükröződik a külsődön is. Vagyis, ha a testbeszéded az ellenkezőjéről árulkodik (ezt is tudod gyakorolni!), vagy ha a ruházatod nem illik ahhoz a személyhez, akit leírtál. Mindezekre azonban oda lehet figyelni egy kis tudatossággal.

Szőnyi Fanni Zsófia

Kövess minket Facebookon: https://www.facebook.com/FiatalUtca/

És Instagramon is: https://www.instagram.com/fiatal_utca/

 

Felhasznált irodalom:

  • PwC: Personal Branding ebook
  • https://tiszta-kommunikacio.hu/elevator-pitch/?fbclid=IwAR2a7aew7uqToUEaAgFEHUzZmOxgtYIMKOTcxYHgblxH_ZlLc8cH36gmu-4
  • https://careeradvisor.pwc.com/article/elevator-pitch-quick-summary-who-you-are-and-value-you-bring-create-memorable-and