Fiatal utca - Ahol a jővőd találod!

Hogyan hasznosítsd a kreativitásodat? – a Disney-módszer

Manapság már egyre több munkahelyen várják el – vagy legalábbis nagy előnyt jelent – a kreatív gondolkodás. Van, aki tele van tervekkel, ötletekkel, de mégis küszködik a megvalósításukkal; más meg nehezen hozza működésbe a kreatív oldalát, inkább gyakorlatiasan szemléli a dolgokat. Szerencsére ma már több módszer is létezik a kreatív gondolkodás elősegítésére, a kreatív ötletek (munkahelyen való) kamatoztatására. Ha kíváncsi vagy az egyikre, ami a híres mesegyáros, Walt Disney nevéhez fűződik, akkor olvass tovább ;) 

Disney gondolkodási stratégiája a következő volt: egy adott témát, problémát úgy vizsgált meg, hogy 3 különböző perceptuális nézőpontot alkalmazott. Ebből kifolyólag több kollégája is úgy nyilatkozott róla: „… valójában három különböző Walt volt: az álmodozó, a realista és a kritikus. Sose tudhattad, mikor, melyik fog besétálni a meetingre.”

Az álmodozó

Ez az első szakasz a 3 lépcsős gondolkodási folyamatban: minden tag szabadon megoszthatja az ötleteit, terveit, elképzeléseit, nincsen semmilyen megkötés. Az ötleteket ebben a szakaszban semmilyen kritika nem érheti, bármilyen vad is legyen az adott elképzelés. Ennek a periódusnak a lényege, hogy különböző ötletek széles skálája szülessen meg, függetlenül attól, hogy egy-egy adott terv életképes-e vagy sem. Az álmodozó szinten különböző kérdésfeltevésekkel lehet segíteni a kreatív ötletelést, ilyenek például:

  • Mit szeretnénk?

  • Mi a megoldás?

  • Hogyan képzeljük el a megoldást?

  • Milyen haszna lesz, ha létrejön a megoldás?

 
A realista

A realista szakaszban a csapat arra koncentrál, hogyan lehet megvalósítani az ötleteket, hogy lehet őket a gyakorlatba is átültetni. Minden hozzászólásnak konstruktívnak kell lennie, a fókusz azon van, hogy az ötletből egy megvalósítási terv keletkezzen. Ebben a periódusban is tilos a kritika, minden elképzeléshez úgy kell hozzáállni, hogy azok megvalósíthatók. A következő kérdések segíthetnek ilyenkor:

  • Hogyan tudnánk ezt az ötletet a valóságba átültetni?

  • Mi a konkrét akcióterv?

  • Mennyi időt hagyunk a terv megvalósítására?

 
A kritikus

Az utolsó szakaszban az ötletek gátjaira, gyenge pontjaira kell koncentrálni, hogyan lehetne ezeket leküzdeni a megvalósítás érdekében. Szerencsés, ha valaki (vagy akár többen) magára vállalja az ördög ügyvédje szerepet, mert a megvalósulás érdekében elengedhetetlen, hogy az adott ötlet kritikus módon legyen értékelve. Ehhez hasonló kérdéseket érdemes ilyenkor feltenni:

  • Mi lehet rossz az ötletben?

  • Mi hiányzik belőle?

  • Miért nem tudjuk megvalósítani?

  • Mik az akcióterv gyengeségei?

Végezetül pedig nézzük meg, hogyan is működne a módszer a gyakorlatban! Képzeljük el a következő szituációt: egy cég szeretne valamilyen forradalmian új eljárást kidolgozni a növények locsolására. Hogyan is nézne ki a kreatív folyamat a Disney-módszer segítségével?

Az álmodozó azt az ötletet dobja be, hogy milyen jó lenne, ha a növények tudnának beszélni és így maguktól tudnák jelezni, ha szárazak. A realista a következő megoldási javaslattal áll elő: egy speciális szondával összeszerelt műmadarat kellene a virágföldbe szúrni. Ha a föld kiszárad, a madár elkezdne csiripelni. A realista tovább finomítja a tervet azzal, hogy utánanéz a különböző szenzoroknak és computer chipeknek. A folyamat utolsó szakaszában pedig a kritikus kiértékeli az ötletet.

Szerencsés Gabriella

Kövess minket Facebookon: https://hu-hu.facebook.com/FiatalUtca/

És Instagramon is: https://www.instagram.com/fiatal_utca/

Felhasznált irodalmak:

https://www.designorate.com/disneys-creative-strategy/

http://creativethinking.net/walt-disney%E2%80%99s-creative-thinking-technique/#sthash.q4jwx1wQ.L9aNdGDC.dpbs