Fiatal utca - Ahol a jővőd találod!

Tudatos online jelenlét a sikeres álláskeresés érdekében

A 21. század munkaerő piaci helyzetében kiemelt szerepet kapnak a tehetséges, szakképzett munkavállalók, így a toborzók fő feladata az ilyen munkavállalók felkutatása és megtartása. A kapcsolatok fontosabbak, mint valaha, arra kényszerítve a toborzással és fejvadászattal foglalkozó szakembereket, hogy minél több platformon és minél szélesebb eszköztárral közelítsék meg a jelölteket. A Jobvite kutatása szerint ennek köszönhetően az elmúlt években jelentősen nőtt a közösségi média felületek szerepe a toborzás-választási folyamatokban, ezért a tudatos online jelenlét nagyban növelheti, vagy annak hiánya éppen csökkentheti munkaerőpiaci esélyeinket.

Mit mondanak a számok?

A Jobvite – egy toborzást támogató platform – szerint a toborzók 93% -a tervezi, vagy már használja a közösségi média felületeket munkája során. Az eredmények azt mutatják, hogy bár a fő szociális hálózat a LinkedIn (93%), a szakemberek 66%-a a Facebook adta lehetőségekkel is él a megfelelő jelöltek megtalálása és kiválasztása érdekében. Az álláshirdetés és a jelöltekkel való kapcsolatfelvétel/ -tartás mellett a fejvadászok a potenciális munkavállalók ellenőrzősére is rendszeresen használják a közösségi médiát. Ez azért meghatározó adat, mivel a szakemberek 55%-a számolt be olyan esetről, amikor egy jelölttel kapcsolatos korábbi döntését felülvizsgálta annak hatására, hogy ellenőrizte a személy közösségi média profilját. Sajnos – illetve nem meglepő módon –, az esetek többségében ez negatív értékelést jelentett. A végső döntés előtt a toborzók például a munkavállaló korábbi munkahelyeit, a foglalkoztatás hosszát és szakmai jellegű bejegyzéseit vizsgálják meg, illetve a közös ismerősöket nézik át. A szexuális vonatkozású, illegális szereket és/vagy alkoholt tartalmazó bejegyzések és képek vitathatatlanul negatív hatással vannak egy személy megítélésére. A káromkodás, és trágár kifejezések mellőzésén túl az általános helyesírásra is kiemelten fontos odafigyelni, ha aktívak vagyunk a közösségi médiában. A toborzók többsége (69%) a politikai témájú posztokat semlegesnek értékelte (17% negatív, 2% pozitív), míg a jótékonykodással és önkéntes munkával kapcsolatos megnyilvánulások egyértelműen pozitív benyomást keltettek.

Mit tehetünk mi?

A fenti számadatokat figyelembe véve jól látható, hogy a tudatos online jelenlét, különösen a közösségi média felületek megfelelő használata alapvető fontosságú a 21. század munkaerőpaci résztvevői számára. A nyilvánosan megosztott adatokhoz kis kereséssel könnyedén bárki, akár a leendő munkaadó is hozzáférhet az interneten, ezért érdemes korábbi bejegyzéseinket, képeinket és megosztási beállításainkat felülvizsgálni, illetve a jövőben ezeket tudatosan használni. Íme, néhány tipp és jó tanács tőlünk, annak érdekében, hogy Te is a sikeres pályázók egyike légy:

  • Kerüld a buli fotókat! Bár illuminált állapotban bizonyára jó ötletnek tűnik egy görbe este dokumentálása, és még talán másnap is elég viccesnek találod a történteket ahhoz, hogy megoszd az ismerőseiddel, ahogy a fentiek is mutatják, ezzel jelentősen ronthatod a megítélésed!

  • Ugyanez a vonatkozik minden egyéb személyes hobbira, érdeklődési körre, ami megosztó lehet a többség számára. Bár nem tartozik a munkáltatóra a munkánk kívüli elfoglaltságod, érdemes ezekre is odafigyelni. Ha kétségeid vannak egy tartalommal kapcsolatban. inkább ne oszd meg!

  • A közösségi média profilod ellenőrzésének célja lehet az is, hogy felmérjék vajon mennyire illeszkedik a személyiséged a cég szervezeti kultúrájába. Ebből a szempontból még inkább értelmet nyernek a munkán kívüli elfoglaltságaid és az online kommunikációd mind tartalmi, mind helyesírási szempotból.

  • Amellett, hogy a profilod tartalmaz-e kompromittáló információkat, a munkaadók többsége arra is kíváncsi, hogy a pályázó online megjelenése mennyire professzionális. Néhány szakmai poszt vagy hozzászólás és egy jól megválasztott profilkép sokat segíthet. A Facebook adatlapodról egy hivatkozással akár saját LinkedIn profilodra vagy egyéb szakmai oldaladra is irányíthatod az érdeklődőket.

  • Végül fontos, hogy a profilunk hitelességünk erősítését szolgálja, és az ott szereplő adatokat következetesen, önéletrajzunkkal összhangban kezeljünk minden platformon. Nem tünteti fel jó színben a pályázót, ha nagy a kontraszt a pályázati anyagban található adatok és az online megjelenés által sugallt kép között.

 

Buta Kinga

 

Felhasznált irodalom

https://timedotcom.files.wordpress.com/2014/09/jobvite_socialrecruiting_survey2014.pdf

https://www.cvonline.hu/blog/2012/hirek/erre-kivancsiak-a-cegek-az-allaskeresok-facebook-profiljan/2156

http://www.origo.hu/allas/tipp/20120323-tanacsok-allaskeresoknek-igy-hasznald-a-facebookot.html

https://www.cvshark.hu/az-online-jelenlet

 

Kövess minket Facebookon: https://hu-hu.facebook.com/FiatalUtca/

és Instagramon is: http://https://www.instagram.com/fiatal_utca/