Fiatal utca - Ahol a jővőd találod!

6 szokás, hogy igazi stratéga legyél

Ahhoz, hogy vezetőként hatékonyan tudd irányítani a csapatod, szükség van arra, hogy mindenki munkáját átlásd és mindig felkészülten tudd, hogy mit kell tenned, mi lesz a következő lépés.

Olyan ez, mint amikor valaki sakkozik, tudnia kell előre látni, hogy milyen lépésnek mi a következménye. Egy vezető számára is fontos, hogy tudja mi a célja és minden lépését úgy építse fel, hogy ehhez a célhoz egyre közelebb kerüljön. Ha vezető vagy, vagy csak egyszerűen szeretnél eredményesen és hatékonyan működni, akkor íme, 6 lépés, mely segít neked ebben.

1. Légy előrelátó!

„Mindig nézz előre.” Munkád során fontos, hogy mindig előre tekints, illetve keresed az újítási és fejlődési lehetőségeket. Ezzel te is és munkahelyed is felkészültebben tudja kezelni a változásokat.

De hogyan láss előre?

  • Építs ki egy hálózatot, akikkel együtt információt tudtok cserélni!
  • Olvass a területednek megfelelő tanulmányokat külföldi és hazai viszonylatban egyaránt!
  • „Gondolkodj out of the box módon, azaz a dobozon kívül!”

2. Légy kritikus!

Kérdőjelezz meg mindent! Ne hozz hirtelen döntéseket, inkább mindent gondolj át alaposan, minthogy belehajszold magad egy végzetes döntésbe.

De hogy legyél kritikai gondolkodó?

  • Keretezted át a problémákat és ezáltal keress rá megoldást!
  • Kérdőjelezz meg mindent, még saját magadat is próbáld meg objektíven látni!
  • Ne hagyd, hogy manipulálni próbáljanak téged és eltérítsenek az eredeti gondolataidtól!

3. Magyarázz!

A kétértelműség és a bizonytalanság nyugtalanító. Neked, mint vezetőnek (vagy leendő vezetőnek) kell ezzel szembenézni. Ne hozz hirtelen ítéletet! Inkább gyűjtsd össze több forrásból is az információt mielőtt kialakítod a saját nézőpontod!

Segíthet:

  • ha keresel egyfajta mintát az információk között és összekötöd őket,
  • ha bátorítasz másokat is, hogy ők is így tegyenek,
  • ha képes vagy megkérdőjelezni az elterjedt hipotéziseket és több oldalról teszteled őket.

4. Dönts!

A vezetők egy része beleesik abba a hibába, hogy folyamatosan elemez, vizsgál, viszont nem hoz döntést. Ezt nevezik analizálási bénultságnak. A vizsgálódás során el kell jutnod egy pontra, amikor azt mondod, hogy „elég jó” eredményt kaptál.

  • A döntést igazítsd ahhoz, hogy mi a legfontosabb szempont számodra!
  • Ne félj attól, hogy nem lesz tökéletes a döntésed, hozd meg a legjobb tudásod szerint!
  • A döntés előtt ismerj meg több különböző szempontú véleményt, nézetet!

5.  Csatlakozz!

Egy vezetőnek a feladata, hogy előre mozdítsa és irányba tartsa a dialógusokat, bizalmat építsen. Nagyon ritkán lát több különböző személyiségű ember hasonlóan egy adott problémakört és ritkán alakul ki konszenzus is egy csapaton belül. Ezért fontos, hogy a vezető fogja a gyeplőt és irányt mutasson.

  • Fontos, hogy megértsd, hogy mi irányít egy-egy embert és fókuszálj arra, hogy milyen kimondatlan motivációk húzódhatnak a háttérben.
  • A kellemetlen dolgokat is a felszínre kell hoznod, akkor is, ha ez kényelmetlen.
  • Támogass, ha erre van szüksége valakinek és motiválj, ha pedig arra van igény.

6. Tanulj!

Ahhoz, hogy jó vezető elengedhetetlen az is, hogy folyamatosan fejleszd magad. illetve megfelelő önismerettel rendelkezz. Buzdítsd a tanulásra beosztottjaid is! A sikerek megélésén túl tanuld meg kezelni a kudarcokat is.

  • Teremts egy őszinte közeget, ahol visszajelzések révén egymást tudjátok fejleszteni!
  • Tűzz ki célokat és tegyél azért, hogy elérd ezeket!
  • Fejleszd magad azokon a területeken, ahol gyengébbnek érzed magad!
  • Ünnepeld meg a sikereket, de beszéljetek a kudarcokról is, hiszen ezek visznek titeket előbbre!

Sándor Fruzsina

Kövess minket Facebookon: https://hu-hu.facebook.com/FiatalUtca/

És Instagramon is: https://www.instagram.com/fiatal_utca/

A cikkhez felhasznált irodalom:

https://www.inc.com/paul-schoemaker/6-habits-of-strategic-thinkers.html