Fiatal utca - Ahol a jővőd találod!

Túl a rózsaszín szemüvegen: a mentális szembeállítás (és a WOOP-módszer)

A következő cikkünkben a Gabriele Oettingen által a pozitív gondolkodás alternatívájaként kidolgozott mentális szembeállítást, és annak módszerét, a WOOP-ot mutatjuk be.

Pozitív gondolkodás vs. mentális szembeállítás

Gabriele Oettingen, a Hamburgi és a New Yorki Egyetem professzora úgy gondolja, hogy a pozitív gondolkodás nemhogy nem nevezhető jótékonynak, de egyenesen gátol minket a céljaink elérésében, mivel nem villanyoz fel, és nem ad kellő motivációt, ugyanis szerinte egész egyszerűen beérjük az elképzelt jövő fantáziájával, és nem teszünk eleget a célunk elérése érdekében. Oettingen a probléma feloldására az úgynevezett mentális szembeállítást („mental contrasting”) javasolta, amely egyfajta optimista vizualizációnak és realista gondolkodásnak a párosítását jelenti annak érdekében, hogy a személy energizáltan tudjon a rá váró akadályokra fókuszálni.

A WOOP-módszer

A professzor kidolgozott egy mindenki által könnyen elsajátítható módszert a mentális szembeállítás alkalmazására, ez pedig a WOOP. A technika nevének 4 betűje a módszer négy lépésének kezdőbetűje („Wish, Outcome, Obstacle, Plan”). Az első feladat az, hogy egy olyan kívánságot („Wish”) találjunk, amely a valóságtól nem túl elrugaszkodott (lehetőleg az elkövetkező egy hónap során sikeresen teljesíthető), ám mégis kihívást jelentő. A második teendőnk („Outcome” = Eredmény), hogy elképzeljük a lehető legjobb végkimenetelét az imént kívánt célunknak. Minden apró részletét vizualizáljuk, például az érzéseket, amelyeket kelt bennünk, vagy a későbbi életünkre gyakorolt hatását. A harmadik lépés az, hogy számba vesszük a siker útjában álló akadályokat („Obstacle” = Akadály). Ezek bármik lehetnek: rossz szokások, érzelmek vagy épp korábban, akár a neveltetésünk során tanult, irracionális hiedelmek. Szánjunk időt arra, hogy ezeket is részletesen magunk elé képzeljük. A módszer záró lépéseként pedig készítsünk részletes tervet („Plan” = Terv) arra vonatkozóan, hogy hogyan fogjuk legyőzni az imént beazonosított akadályt, hogy elérhessük a vágyott, már elképzelt jövőt és célt. A tervünk lehetőleg maradjon praktikus és realisztikus.

Működik?

Oettingen kutatásai alapján működik a mentális szembeállítás. Az ezt alkalmazók sokkal energizáltabbak, motiváltabbak a céljaik elérésére, illetve keményebben is dolgoznak a kívánságuk valóra váltásán. Általánosságban pedig azt találták, hogy akik így gondolkoznak, azok egészségesebben étkeznek, és jobban odafigyelnek a testük, valamint a kapcsolataik karbantartására.

Szőnyi Fanni Zsófia

 

Felhasznált irodalom:

  • https://positivepsychologyprogram.com/mental-contrasting/
  • http://woopmylife.org/
  • Meghna Singhal: Is Optimism Really What it’s Cracked Up to be? A Book Review. Psychol Stud (July–September 2015) 60(3):368–370